Pouhých 49 bodů chybělo posádce reprezentující tým Kia Motors Czech, aby zlikvidovala průběžně vybudovaný náskok italské posádky startující ve voze Tesla Model S a vystřídala ji tak v cíli na bronzové pozici v pořadí klasifikace jednoho ze závodů světového šampionátu FIA seriálu elektrických automobilů. Ten se jel o víkendu v okolí Českého Krumlova jako součást zdejší klasické automobilové soutěže.

Nakonec se tak tým tvořený autorem tohoto článku a jeho synem musel spokojit s nepopulární "bramborovou" medailí. Útěchou však bylo získané třetí místo mezi posádkami, které se přihlásily do kategorie Česká Trophy. V ní mohly startovat i vozy, které mají jak čistě elektrický, tak i hybridní, případně pro svůj pohon využívají plynná paliva. V této kategorii usilovalo o vítězství více než třicet posádek.

7. Czech New Energies Rally, jak se krumlovský závod oficiálně označuje, samozřejmě není klasickou rallye, kdy se posádky snaží do cíle jednotlivých zkoušek dojet v co nejrychlejším čase. Zde je nejdůležitější co možná nejpečlivější dodržení pořadateli stanoveného rychlostního průměru na přesně vymezených tratích. To se kontroluje na tajných průjezdných bodech.

Úkolem řidiče i navigátora je tedy zajistit, aby se vůz nikde, tedy ani na rovinkách, ve stoupáních, klesáních, v prudkých zatáčkách nebo na křižovatkách, neodchýlil od požadovaného průměru. Ten se na celkem dvanácti letošních testech pohyboval v rozmezí od 42 do 48 kilometrů v hodině. Sice se to nezdá být mnoho, ale faktem je, že se velká část tratí rychlostních zkoušek vedla po uzoučkých zatáčkovitých silnicích v členitém terénu a za běžného provozu. Samozřejmě je také důležité "nezakufrtovat", protože to by se pak mohlo projevit třeba i v pozdním příjezdu do některé z časových kontrol. Za to se pak samozřejmě udělují další trestní body.

Například naší posádce se během závodu dvakrát stalo, že na uzoučké silničce během měřeného testu dojela naložený traktor s vlekem. Museli jsme si tedy velmi rychle najít způsob, jak toto vozidlo předjet. Jinak by samozřejmě stanovený průměr nebylo možno dodržet a trestné body by naskakovaly po desítkách až stovkách. Za každou desetinu sekundy, o kterou je soutěžní vozidlo na tajném průjezdném bodě dříve či později, než je čas vypočítaný pořadateli na základě  startovního času a stanoveného rychlostního průměru, se podle pravidel přiděluje jeden trestný bod. Jestliže jsme tedy zaostali za italským týmem s vozem Tesla, který získal bronzovou pozici, na konci soutěže o 49 bodů, znamená to, že jsme se od jejich časů dosažených na celkem 180 kilometrech speciálních zkoušek po projetí mnoha desítek kontrolních bodů, odchýlili pouze o 4,9 sekundy.

Menší příděl trestných bodů než posádka Kia Motors Czech v cíli měl nejen zmiňovaný italský tým v Tesle, ale celkem očekávaně i loňští mistři světa v této disciplíně. Těmi jsou Francouz Artur Prusak a Ital Guido Guerrini. V Českém Krumlově startovali v zapůjčeném Nissanu Leaf nové generace. I jim ale vypálila rybník posádka Autoklubu Česká Lípa Petr Pavlát a Tomáš Brzek ve Volkswagenu e-Golf. "Ne nemáme s těmito typy závodu žádné dosavadní zkušenosti, vlastně jsme původně přijeli jen sbírat zkušenosti. Jsme totiž pořadateli Eco Energy Rally Bohemia, což je další podnik světového seriálu, který se letos prvně pojede na přelomu června a července v rámci klasické Rally Bohemia," svěřili se v cíli.

Na cílovou rampu ale všechny posádky dorazily se zpožděním. Na vině byla porouchaná lokomotiva osobního vlaku, který proto zůstal stát napříč železničního přejezdu deset kilometrů od Českého Krumlova. Nakonec tak celý vláček soutěžních vozů musel pro cestu do cíle zvolit objízdnou trasu. I to ale k takovému typu závodů patří...

Jinak se ale rozhodně nejednalo o žádný "pouťák. Například dodržování trasy neustále hlídaly dvě jednotky GPS ve vozech, auta musela mít na přesně určených místech přesně stanovené množství reklamních polepů, otvory kryjící dobíjecí zásuvky byly před startem každé etapy zapečetěny a o přestávkách mezi jednotlivými částmi závodů stály naše "závodní stroje" v hlídaném uzavřeném parkovišti a závodníci do nich neměli přístup.

Dalším poznatkem, který jsme si během závodění opětovně potvrdili, že Kia Soul EV, zejména po nedávné modernizace, během níž získala i větší baterii, by dokázala obě etapy závodu (páteční včetně přejezdů měřila 174 kilometrů a sobotní 169) zvládnout na jedno dobití baterie. Možnost dobíjení během obědových přestávek byla vlastně tak jen bonusem pro jistotu. V cíli obou etap jsme tak měli ještě k dispozici zbývající dojezd přes osmdesát kilometrů.

Líbil se nám také podvozek vozu. I na silnicích s promačkanými krajnicemi, častými záplatami na nesčetnými výtluky, se choval jistě, neozývaly se od něj žádné nežádoucí hluky a umožňoval i při dohánění ztraceného času i poměrně razantní průjezdy zatáčkami.

Radek Pecák