Během několika let hodlá značka Avia, která letos v Přelouči obnovila výrobu nákladních vozů řady D, začít nabízet také novou verzi tohoto vozu s pohonem na elektřinu. Serveru Autonaelektřinu.cz to potvrdil mediální zástupce značky Jaroslav Martínek.

"Avia má o elektromobilitu zájem, je součástí její strategie a vidí v ní budoucnost, zejména v oblasti městské a příměstské dopravy. V tuto chvíli Avia realizuje přípravné kroky vývojového charakteru a zpracovává analýzy. Konkrétní termín představení prototypu elektromobilní Avie ale ještě nebyl stanoven," uvedl v Martínek v písemném stanovisku.

Avia nebude na vývoj sama. Svědčí o tom například již v září podepsané memorandum s polskou společností H. Cegielski z Poznaně o spolupráci při vývoji užitkového elektromobilu pro přepravu několikatunových nákladů. Úkolem polské firmy, která se specializuje na výrobu elektromotorů, bude vyvinout vhodné pohonné ústrojí, které by se montovalo do podvozků Avia.

Podle informací, které má Autonaelektřinu k dispozici, by se do vývoje elektrické Avie měly zapojit i tuzemské vysoké školy.

Avia již v elektrické verzi existovala. Ovšem nikoli pod svým jménem. Na přelomu minulého a tohoto desetiletí putovaly z Letňan vyrobené podvozky a kabiny do britské továrny americké firmy Smith Electric Vehicles. Odtud se pak pod označením Smith Newton vyvážely hlavně do USA. Vůz bylo možno z třífázové zásuvky nabít na plnou kapacitu baterií 80 nebo 120 kWh během pěti hodin. Na jedno nabití byl automobil schopen ujet až 130 kilometrů. Maximální rychlost byla omezena na 80 kilometrů v hodině.

Parametry nově vyvíjené verze by měly být lepší.

Konkurentem takové Avie bude zejména vůz FUSO e-Canter. Ten již se začal vyrábět a v polovině prosince první exempláře převzaly logistické společnosti DHL, DB Schenker, Rhenus a Dachser. Mají k dispozici v rámci dvouletého programu. Zatím hodlá výrobce, což Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation, dceřiná společnost koncernu Daimler, vyrobit a dodat 500 kusů vybraným zákazníkům. Velkosériová výroba se plánuje až na rok 2019.

V závislosti na nástavbě a druhu provozu má eCanter užitečnou hmotnost až 4,5 tuny. Energie pro pohon se ukládá do šesti Li-On akumulátorů, z nichž každý má napětí 420V a kapacitu 13,8 kWh. Zadní nápravu pohání elektromotor s výkonem 129 kW. Nejvyšší rychlost je omezena na 80 km/hod. Na jedno nabití akumulátorů lze ujet něco přes sto kilometrů.