Specialisté BMW připravili novou verzi protiprokluzového systému. Jako první ho dostane "ostřejší" verze elektromobilu BMW i3, pak budou následovat i vozy s konvenčním pohonem.

Padesátkrát rychleji v porovnání s dosud používaným systémem, kde se o potřebných zásazích rozhoduje v řídící jednotce, reaguje nová verze protiprokluzového systému, který BMW poprvé implementovalo do modelu i3S.

Díky kalkulaci prováděné přímo v elektromotoru pak má i3S významně lepší akceleraci na nerovném povrchu, zasahuje při regenerativním brzdění a pomáhá při zrychlení z ostrých zatáček.

"Z důvodu větší úrovně točivého momentu a okamžitých reakcí na pohyby akcelerátoru kladou elektromotory mnohem větší nároky na stabilizační systémy než konvenční pohonné jednotky," vysvětlil Peter Langen, který u BMW zastává funkci vedoucího vývoje podvozků.

Nový systém ale nebude k užitku jen majitelům elektromobilů. BMW ho plánuje nasadit do všech svých vyráběných vozů - ať mají pohon předních, zadních nebo všech kol.

BMW i3S je nová verze elektrického hatchbacku, která se představila ve druhé polovině loňského roku. Oproti klasické variantě má o 10 kW (14 koňských sil) vyšší výkon. Ten se tak dostal na úroveň 135 kW. Poháněna jsou stále pouze zadní kola. Prodává se také ve verzi s prodlužovačem dojezdu. Oproti variantě s nižším výkonem je o necelých sto tisíc dražší. Ceník tak začíná na úrovni 1 105 000 Kč.

RADEK PECÁK