Vypadá jako dobrá myšlenka. Zejména teď v parných dnech. Paprsky hvězdy z naší Sluneční soustavy jsou prý třeba i v podmínkách Holandska schopné dodávat baterii elektromobilu prostřednictvím solárních panelů elektřinu na ujetí i více než padesáti kilometrů. V praxi se to rozhodli zrealizovat lidé stojící za projektem vozu Lightyear One.

Celkový dojezd vozu by díky instalované baterii s kapacitou kolem 60 kWh měl činit v režimu WLTP 725 kilometrů, což je mimořádně dobrá hodnota. Pokud budou zamračené nebo deštivé dny, bude samozřejmě možné vůz dobíjet i z běžné elektrické sítě. K dispozici bude palubní nabíječka s výkonem 22 kW, případně lze využít rychlodobíjení stejnosměrným proudem 60 kW.

To, že solární články mají větší výkon než třeba u německého projektu Sono Sion, je nepochybně dáno většími rozměry tohoto automobilu. Lightyear One totiž na délku měří více než pět metrů a šířka činí 190 centimetrů. Články proto na kapotě a střeše pokrývají plochu pět čtverečních metrů.

K prodloužení dojezdu přispívá přísně aerodynamická stavba karosérie a také nepříliš výkonná pohonná jednotka.  Firma udává zrychlení z nuly na stokilometrovou rychlost během 10 sekund.

Naopak relativně malá baterie přispívá k vynikající vnitřní prostornosti. Dokonce i zavazadlový prostor má objem 780 litrů. 

Bohužel nepůjde o žádný "lidový" automobil. Cena byla stanovena na částku 119 tisíc eur, což je v přepočtu 3 094 000 Kč. Právě tuto sumu musí navíc již nyní složit jako rezervační poplatek zájemce, který se pak jednoho exempláře z první pětisetkusové série dočká v roce 2021.

Radek Pecák