Dvě značky - Škoda a Tesla v březnu naprosto dominovaly trhu s elektrickými vozidly v České republice. Zatímco modelu Škoda Citigo e IV se v třetím měsíci letošního roku registrovalo do provozu přesně 109 exemplářů, vozů Tesla to bylo 99.

U značky Tesla se jedná o obrovský meziroční skok směrem vzhůru. Jelikož vloni ve stejném měsíci prodala pouhé dva vozy, je letošní nárůst vyčíslen 4 950 procenty. Toto číslo obzvláště vynikne zejména v kontextu toho, že trh v březnu vinou koronavirové epidemie poměrně výrazně poklesl a pohoršila si drtivá většina značek působících na tuzemském trhu s novými osobními automobily.

208 prodaných elektromobilů těchto značek je bezmála osmdesát procent z celkových březnových prodejů elektromobilů. Statistici Svazu dovozců automobilů totiž v březnu zaevidovali přesně 261 "čistých" elektromobilů.

Ostatní automobilky spíše paběrkovaly. Na třetím místě se za Škodou a Teslou s patnácti kusy umístila značka Hyundai, čtvrté bylo s devíti exempláři Audi a páté se sedmi vozy BMW.

Podíl elektromobilů na celkových prodejích nových aut činil přibližně 1,9 procenta. Pokud k nim připočteme ještě plug- in hybridy (těch se prodalo v březnu přesně 127, z čehož bylo 86 modelu Škoda Superb iV), tak to znamená, že auta schopná ujet minimálně desítky kilometrů v bezemisním režimu, dosáhla na podíl necelá tři procenta. To je stále daleko za evropským průměrem, kde podíl přesahuje šest procent.

Přesto je to v porovnání s loňskem velký krok vpřed. Letos se totiž již zaregistrovalo 855 čistých elektromobilů, což je šestkrát více než vloni touto dobou.

Radek Pecák