Oficiální základní cenu má sice střední elektrická dodávka Peugeot e-Expert shodnou s tou, která je uvedena u sesterského modelu Citroën e-Jumpy - tedy 899 000 Kč, v současné době však lze model značky se lvem ve znaku pořídit podstatně výhodněji.

"Je to zajímavý jev. Když se lidí po absolvování testovací jízdy ptáme, co je podle nich nejlepší a nejhorší na voze ID.3, odpoví polovina, že nejlepší je design a druhá zase, že právě design je tou nejméně povedenou stránkou," uvedl pro Autonaelektřinu.cz mluvčí tuzemského zastoupení Volkswagenu David Valenta.

První vůz nové značky a hned skvělý. Tak vypadá práce bývalého konstruktéry Tesly Petera Rowlinsona, který ovšem nyní pracuje pro konkurenční automobilku Lucid.

Společnost Nikola se dohodla na dalším strategickém partnerství se zavedenou automobilovou firmou. Po oznámení, že elektrický tahač Tre se bude vyrábět v závodě společnosti Iveco v Německu, přichází zpráva o spojení s americkým gigantem General Motors.

České zastoupení značky Hyundai stále pracuje na uvedení modelu Nexo na český trh. Jedním z přípravných kroků je uzavření partnerství s Ústavem jaderného výzkumu v Řeži. V plnící stanici, kterou tato vědecká instituce provozuje v Neratovicích, je také možno tento vůz "tankovat".

Zatím spíše spekulace se šíří kolem prvních obrázků nového motocyklu, který vzniká v Rusku. Patentové obrázky zveřejnil francouzský portál Moto-Station.com.

Na úrovni 899 000 Kč bez DPH startuje ceník elektrické verze dodávky Jumper značky Citroën na českém trhu. V tomto případě se jedná o verzi s menší baterií 50 kWh, která zajišťuje dojezd na jedno nabití 230 kilometrů. Cena platí pro verzi s karosérií furgon s délkou L1 a objemem nákladového prostoru 4,6 m3.

Přijatelných 130 000 Kč činí příplatek za největší bateriový paket namontovaný do nové Škody Enyaq iV. Zatímco cena vozu s trakční baterií 60 kW (a dojezdem 390 kilometrů) je stanovena pro český trh na 1 059 900 Kč, za Enyaq iV 80 s dojezdem přes 500 kilometrů zákazník u dealera zaplatí 1 189 900 Kč.

Zhruba tisíc kusů nové elektrické Škody Enyaq by mělo začít během příštího roku jezdit po tuzemských komunikacích. Prodeje v takové výši předpokládají odborníci z tuzemského zastoupení automobilky.

V současné době se nepočítá s tím, že by dealeři v ČR nabízeli také provedení s nejmenší baterií. Nejlevnější verzí s cenovkou 1 059 900 Kč tedy bude vůz s pohonem pouze zadních kol a s výkonem 132 kW. Dojezd je 390 kilometrů.

Na délku auto měří 465 centimetrů, výška činí 162 centimetrů. Zavazadlový prostor má objem 585 litrů.

Podle Martina Hrdličky z technického vývoje lidé nemusejí mít obavy z jízdních vlastností automobilu, u kterého se Škoda vrací ke koncepci pohonu "vše vzadu". "Auto jsme naladili velmi konzervativně, tudíž ani jízda na mokré vozovce nebude znamenat žádné vyšší nebezpečí smyku," uvedl.

Součástí základní výbavy bude například třízónová klimatizace, bezklíčkové odemykání, LED světlomety, DAB tuner, vyhřívaná volant a zadní parkovací kamera.

Naopak například tepelné čerpadlo, head-up displej nebo systém pro výkonnější nabíjení u rychlodobíječek (až 125 kW) bude za příplatek. Běžně totiž půjde auto dobíjet výkonem buď 11 kW z wallboxu nebo 50 kW u stojanů pro rychlé dobíjení.

Podle našeho průzkumu je uvnitř dostatek místa pro čtyři až pět dospělých cestujících, použité materiály působí rozhodně hodnotněji než ve Volkswagenu ID.3. Při pražské premiéře ovšem Škoda samozřejmě vystavovala nejlépe vybavené verze, včetně té se svítící čelní maskou.

Ta bude součástí sériové výbavy pouze u 1895 exemplářů z Founders Edition, u některých dalších verzí ji půjde namontovat za příplatek.

Auto se začne dodávat na začátku příštího roku.

Radek Pecák

 

Zatímco v loňském roce činil v Evropě podíl vozů s elektromotorem, který se alespoň zčásti podílí na pohonu, přibližně osm procent, letos je to již osmnáct procent.